Onder welke naam en structuur ga je verder na een overname of partnership?
Ook wanneer agencies beslissen om een leven met elkaar te delen, moet het kind een naam hebben. Houd je bij een overname of partnership vast aan wat er al is of kies je best een andere naam? Geen eenvoudige beslissing, want maak je onder een nieuwe naam wel gemakkelijk … opnieuw naam? En onder welke structuur ga je verder?
In Agency Life gaan we op zoek naar wat nodig is om een topagency, creatief bureau of digitale studio te runnen. We brengen inspirerende stemmen uit de Belgische en Nederlandse agencywereld samen en vragen hen honderduit naar onderwerpen als billability, pricing, projectmanagement en meer.
In dit seizoen van Agency Life duiken we in agency collaboraties & partnerships. Want in de agencywereld is een ware consolidatietrend aan de gang. Wanneer ben je klaar om je hart (en organisatie) te openen? Hoe vind je jouw perfecte match? En hoe leef je nog lang en gelukkig?
Die vragen beantwoorden we samen met Talitha Snel (Managing Director bij Clarify), Koen Helsen (Managing Partner bij Bridgeneers), Sammy Colson (CEO van Springbok) en Jos Govaart (Managing Director van Coopr).
Voor Jos Govaart, Managing Director van Coopr, was het enige mogelijke samenwerkingsmodel een waarbij hij de naam van zijn bureau kon behouden. “Iets anders had ik moeilijk kunnen verkroppen”, geeft hij toe, zelfs al sloot hij daarmee veel soorten partnerships uit. “Coopr is een A-merk en heeft een goede naam op de Nederlandse markt. Dat wilden we in stand houden.”
Bij Clarify besloten ze om na de fusie van de drie bureaus wél onder een nieuwe naam verder te gaan. Managing Director Talitha Snel: “Daarmee onderstreepten we hoe belangrijk gelijkwaardigheid is bij ons.” Tegelijk begrijpt ze Jos zijn redenering. “Ook onze bureaus hadden al een goede reputatie in de sector en organische vindbaarheid. Dat zet je op het spel en moet dus een bewuste afweging zijn.” Of ze achteraf gezien spijt heeft van dat berekend risico? “Zeker niet. Het zorgde voor een samenhorigheidsgevoel en nieuwe energie.”
Met een nieuwe naam onderstreepten we het belang van gelijkwaardigheid.
Bij Bridgeneers werd na de samensmelting van drie partnerbedrijven de naam van het Londense bijkantoor uiteindelijk overkoepelend. Met het oog op een internationale markt, was die Engelstalige naam logisch. Dat die keuze intern razendsnel voor samenhorigheid zorgde, wijdt Managing Partner Koen Helsen aan meer dan alleen de naam op zich: “Dat kwam ook doordat onze purpose - ‘creativiteit ten dienste van de samenleving’ - na de fusie overeind bleef en zelfs versterkt werd.”
De positionering naar de buitenwereld toe, vond Koen andere koek. “Bij je inner circle gaat het ontzettend snel om je naam in de markt te zetten, opnieuw uit te leggen waar je voor staat en wat je nieuwe talenten zijn. Bij je adressenboekje gaat dat ook heel goed, maar daarna wordt het wel werken.” Zorgen maakt Koen zich niet. Opnieuw naam maken doe je beetje per beetje, gelooft hij.
Bij je inner circle en adressenboek gaat het snel om je nieuwe naam in de markt te zetten. Daarna wordt het wel werken.
Ook Talitha merkt dat de nieuwe naam voorlopig goed onthaald wordt door Clarify’s klanten. “Al zijn we ons bewust over de risico’s. Klanten van vroeger zullen ongetwijfeld niet meteen weten waar ze nu terecht moeten.” Sammy pikt in: “Maar wij zijn natuurlijk marketeers. We lossen die vraagstukken op voor onze klanten en dus ook voor onszelf.”
Hij vertelt dat de agencies die door Springbok ingelijfd worden, meestal ook die naam krijgen. Sammy weet waarom dat zo goed onthaald wordt: “Het verhaal dat gepaard gaat met een nieuwe naam en een overname, is meestal heel sterk: er staan projecten en een carrière tegenover.” Meer nog: hij merkt dat teams die goed samenwerken vaak zelf vragende partij zijn voor een naamsverandering. Waarom? “Omdat werken onder dezelfde naam veel gemakkelijker uit te leggen is op de markt.”
Vaak is het overgenomen agency zelf vragende partij voor een naamsverandering.
Het panel maakt ten slotte een zijsprong naar de structuur van de deal bij een overname of partnership. Bij Clarify was dat eerder een bijkomstigheid. Jos vond het voor Coopr belangrijk dat de deal zo helder mogelijk was: “Zodat er na het tekenen in geen enkele situatie een conflict kon ontstaan.”
Sammy vervolgt: “De structuur is ook bij Springbok superbelangrijk, omdat het moet reflecteren hoe je in de toekomst wil samenwerken.” Als je bijvoorbeeld wil dat alle partijen als groep functioneren, moet je goed nadenken over de juiste aandeelhoudersstructuur, brengt hij op. Elk agency zijn strategie, zo blijkt.
In een volgende episode hebben Jos, Talitha, Koen en Sammy het over de interne communicatie rond overnames of partnerships. Een belangrijk topic, want als je jouw mensen niet meekrijgt in een nieuw verhaal, dan is er ook geen agency.
Ook interessant
Word een martech powerhouse
Door technologie slim te integreren in je bureau en aanbod, creëer je meer impact met je creatief werk. Bovendien helpt het je om van merken ecosystemen te maken. En dat is precies waar het bureau van de toekomst naar moet streven, althans onze gasten. Maar hoe begin je daaraan? Kris Hoet (Warped) en Richard Neve (Cognito) laten in hun kaarten kijken.
Doe eens lekker gek: merken creatief uitdagen
Is de marketing- en reclamewereld een beetje van zijn magie kwijt? Hoe zet je als agency creativiteit voorop, en hoe neem je je klanten daarin mee? Ramin Bahari (DEPT) en Dick Van Der Lecq (BoardSupporter) willen klanten opnieuw gedurfder uit de hoek laten komen. Een gesprek over ‘magic’ versus ‘wisdom’ en de terugkeer van het Grote Idee.
Nick Asbury (VK) over de zin en onzin van purpose marketing
Heeft jouw agency een purpose? En wat met de klanten in je portefeuille? Anti-purposedenker Nick Asbury ziet de slinger alvast veel te ver doorslaan. Heeft een mayonaisemerk een purpose nodig? Hoe kan jouw agency een positieve impact maken, zonder dat het klef wordt? En welke invloed heeft purpose op de geloofwaardigheid van je bureau en je merken? Wij lieten Nick los in de speeltuin van purpose, en puurden daar een super interessante podcast uit.
Leestip: Nick Asbury schreef ook een sappige reeks blogposts over dit onderwerp, met voorbeelden in overvloed. Binnenkort vult hij er zelfs een heel boek mee.