Agency Life op Work Smarter On Tour: de content sweet spot, het altaar van Springbok en influencer power
Twee keynotes en een panelgesprek. Daar kon je naar komen kijken en luisteren op de Agency Life-avond van Work Smarter On Tour in Mechelen. Bart Lombaerts, Head of content bij Spyke, verdedigde de eer van duurzame contentmarketing. Hoe maak je van een kerk een kantoor? Dat vertelden de heren van Springbok en hun architect, Pieter Thibaut van OFFICEU. En waarom werkt influencermarketing zo goed, volgens oona-partner Shanice Engel? Lees vooral verder voor het verslag én de video's.
In Agency Life gaan we op zoek naar wat nodig is om een topagency, creatief bureau of digitale studio te runnen. Dat doen we met video's, podcasts, blogs, e-books en soms zelfs op locatie.
Het toeval kon niet groter zijn: uitgerekend op Black Friday begon Bart Lombaerts zijn uiteenzetting over de kracht van contentmarketing. Want authentieke verhalen zorgen voor een duurzamere band met de klant dan om het even welke promo-actie ooit kan doen. Het credo van Barts bureau Spyke is dan ook 'where journalism meets content marketing'.
"Er is ergens iets misgelopen tussen merken en consumenten," aldus Bart, want "87% van de merken mag zomaar verdwijnen zonder dat er daar een haan naar kraait." Dat zijn opmerkelijke cijfers. Maar de reactie van de merken is misschien nog opmerkelijker: "We gaan die consumenten opnieuw aan ons binden. We gaan ze, de dag na een feestdag in een ander land, gigantische kortingen aanbieden."
Vervolgens maakte Bart de hele Black Friday-trend met de grond gelijk. Het werd ons even heet onder de voeten, want hij gebruikte onze eigen Teamleader Black Friday-korting als voorbeeld. Slim gespeeld Bart, slim gespeeld. Gelukkig reikte hij meteen daarna alternatieven aan: betekenisvolle marketing met échte inhoud, die de consument raakt op 1 van 7 vlakken.
Bekijk de volledige video:
Als alles goed gaat, verhuist brandtech agency Springbok in 2024 naar de Sint-Albertuskerk in Muizen in België. De kerk is een uiterst originele locatie voor een werkplek, maar zal ook een speciale rol vervullen in het stedelijke weefsel. Dus nodigden we Springbok-MD Jeroen Huys, HR-manager Stoffel Bollu en architect Pieter Thibaut van OFFICEU uit voor een gesprek.
Het werd een gesprek over stempels drukken op de eeuwigheid, mogelijkheden creëren, collega's inspireren, en natuurlijk: pionierswerk verrichten. Een aantal vroege ontwerpen en indrukwekkende dronebeelden konden uiteraard niet ontbreken.
(Door een technisch probleem is het geluid niet fantastisch. Onze excuses.)
Bekijk de volledige video:
Influencermarketing kan het hart zijn van een contentstrategie. Daar is expert influencermarketing Shanice Engel heilig van overtuigd. In 2016 richtte ze er bij oona een gespecialiseerde cel voor op, die ondertussen met en voor de grootste merken heeft gewerkt. De hele dag door doet die cel slechts één ding: merken dichter bij hun community brengen.
Dat influencermarketing enkel voor hip brands en fashionista's werkt, vindt Shanice onzin: élk merk heeft een community om aan te spreken. Zolang de storytelling en de kanaalkeuze maar goed zitten. De afgelopen jaren vond een verschuiving plaats van voornamelijk Instagram naar een weelde aan kanalen, elk met hun eigen typerende formaten en influencers. Een filmpje doen ontploffen tot 800.000 views met slechts 60 volgers? Op TikTok kan het. Voordelig de pers halen? Influencer marketing blinkt erin uit.
Merken die blij worden van hoge click-through rates en een lage kost-per-klik, besteden dus maar beter aandacht aan het influencer-fenomeen. Maar laat je gerust zelf overtuigen.
Bekijk de volledige video:
Ook interessant
Nick Asbury (VK) over de zin en onzin van purpose marketing
Heeft jouw agency een purpose? En wat met de klanten in je portefeuille? Anti-purposedenker Nick Asbury ziet de slinger alvast veel te ver doorslaan. Heeft een mayonaisemerk een purpose nodig? Hoe kan jouw agency een positieve impact maken, zonder dat het klef wordt? En welke invloed heeft purpose op de geloofwaardigheid van je bureau en je merken? Wij lieten Nick los in de speeltuin van purpose, en puurden daar een super interessante podcast uit.
Leestip: Nick Asbury schreef ook een sappige reeks blogposts over dit onderwerp, met voorbeelden in overvloed. Binnenkort vult hij er zelfs een heel boek mee.
Laat jouw bureau merken groeien? In gesprek met Michael Farmer (VS)
Bureaus zijn te volgzaam geworden: ze voeren uit wat klanten vragen en vermijden moeilijke gesprekken uit angst om die klanten te verliezen. Volgens agency-consultant Michael Farmer zijn ze nochtans ideaal geplaatst om merken uit te dagen, vernieuwing te brengen en zo merken te laten groeien. Hoe neem je die rol opnieuw op? Hoe draag je als bureau beter bij aan het succes van een merk? En hoe pluk je daar ook financieel de vruchten van? Je hoort het hier.
Leestip: check zeker ook Michaels twee boeken over de agency-wereld: Madison Avenue Manslaughter en Madison Avenue Makeover.
Michael Farmer (VS) over de crisis in agency-land
Bureaus leveren steeds meer werk, voor steeds minder geld. Daarover hebben we het met Michael Farmer, levende legende en agency-consultant in de VS. Farmer legt niet alleen de vinger op de wonde, maar reikt ook oplossingen aan om uit de vicieuze cirkel te komen. De eerste stap: meer inzicht krijgen in het werk dat je precies doet voor klanten.