HQ BLOG CK4 B5 6 Questions CRM Tool Header

Is jouw onderneming klaar voor customer relationship management? Als je antwoord 'ja' is, lees dan snel verder! Wij hebben 6 vragen die je in je achterhoofd moet houden - zo kun je makkelijk je crm kiezen.

Oorspronkelijk hielpen CRM-tools bedrijven relaties opbouwen en onderhouden met leads of klanten. Nu zijn de tools ontwikkeld naar geïntegreerde totaaloplossingen waarmee je alles beheert: van sales en marketing tot financiën en je boekhouding. Er zijn echter tientallen varianten te vinden. De juiste CRM tool kiezen is daarom gemakkelijker gezegd dan gedaan. Vind maar eens één oplossing voor alle pijnpunten van jouw onderneming.

Stel, je werkt voor een kleine tech-start-up. Je probeert op het moment investeerders aan te trekken en je bereidt je voor op de groei die voor de komende maanden voorspeld is. Dan wil je een CRM-tool kiezen die schaalbaar is. Het heeft geen zin om tijd en geld te investeren in een tool die je over een paar maanden ontgroeid bent. Los van de kosten die hierbij komen kijken, moet je al je data dan ook migreren en dat is geen leuke klus.

{{cta('c061104b-2594-4dc2-a100-321fc6046d0b')}}

Checklist voor het kiezen van de juiste CRM-tool

Ben je klaar voor customer relationship management? Met deze zes vragen vind je de perfecte match.

1. Is de tool eenvoudig te gebruiken en te implementeren?checklist CRM - gebruiken en implementeren

Iedere CRM-tool zou gemakkelijk in gebruik moeten zijn. Als ondernemer is het laatste wat je wilt software implementeren die je team vertraagt. Kies daarom voor een CRM-tool die jullie specifieke behoeften vervult, die je kunt integreren met andere software die je gebruikt en welke je workflow efficiënter maakt. Bespaar jezelf frustratie en kies een CRM-systeem met een gebruiksvriendelijke interface die iedere medewerker in één keer begrijpt. Dat voorkomt ook een hoop weerstand van de werkvloer.

2. Helpt de tool ons betere beslissingen te maken?

Iedere beslissing die in een onderneming gemaakt wordt, zou op twee dingen gebaseerd moeten zijn: data en logica. Veel bedrijven in het mkb hebben data nog niet gestructureerd verzameld, dat maakt het lastig om er beslissingen op te baseren. Een goede CRM-tool kiezen helpt je je omzet en groei inschatten, je cashflow te voorspellen en biedt je real-time inzicht in de pijplijn en verkoopresultaten. Een CRM-tool geeft jou feiten en cijfers en daarmee inzicht in jouw onderneming. Nooit meer natte vinger werk of gokjes wagen dus!

3. Helpt de tool om onze doelen te bereiken?

checklist CRM - doelen

Om het juiste CRM pakket voor jouw onderneming te kiezen, moet je inzichtelijk hebben welke doelen je nastreeft. Wat wil je met de software bereiken? Breng in kaart hoe de tool bijdraagt aan de inspanningen van het salesteam of de werklast van de administratie verlicht door repetitieve taken te automatiseren. De CRM software kan de doelstellingen niet voor jou vervullen, maar het kan je wel helpen om taken sneller en zelfs beter uit te voeren.

4. Naar welk type software zijn we op zoek?

Ook belangrijk: welk type software heeft de voorkeur van jou en jouw team? Ga je voor software in de cloud of zoek je een on-premise tool? We hebben een handig overzicht gemaakt van de verschillen, zodat je gemakkelijker een keus kunt maken:

checklist CRM - cloud CRM on-premise CRM

5. Groeit de tool mee met onze onderneming?

Voor de meeste CRM-tools betaal je een prijs die afhankelijk is van het aantal gebruikers. Voordat je een tool kiest, is het daarom slim om op een rijtje te hebben hoeveel medewerkers met de tool zullen gaan werken. Op die manier weet je waar je qua kosten aan toe bent. Het voordeel van dit prijsmodel is dat je nooit teveel betaalt of een tool kiest die je snel ontgroeit.

6. Is de software het geld waard?

Als ondernemer weet je maar al te goed: tijd is geld. Dus hoe bereken je of het tijd is om een online CRM te kiezen en of de software die investering waard is? Simpel:

Stel, je werkt tien uur per dag, zes dagen per week, tegen een uurtarief van €25. Wanneer je vijf uur per week besteedt aan het beheren van contacten, leads en klanten in Excel-sheets, kost je dit €125 per week of €500 maand. Met Teamleader doe je dit werk in één uur per maand. Dat kost je €27,50 per maand per gebruiker. Hiermee bespaar je dus €475 en 19 manuren. Dat kun je mooi investeren in dringender zaken!

Waarom is Teamleader bij uitstek geschikt voor het mkb?

Wat de meesten misschien niet weten, is dat wij begonnen als creative agency. Daar liepen we tegen de problemen aan die iedere andere mkb-ondernemer ook ondervindt en daar besloten we wat aan te gaan doen. Met Teamleader bieden we een oplossing voor de dagelijkse struikelblokken van ondernemers. Leads en klanten beheren, sales activiteiten opvolgen, klantenservice kunnen bieden en projecten managen: Teamleader biedt jou alles wat je nodig hebt om een bedrijf te runnen - in één tool. Dus maak het jezelf niet lastig bij het kiezen van CRM en houd deze 6 vragen goed in je achterhoofd.

{{cta('d91fb2a8-8854-4901-ae64-d735bc210973')}}