
Elke succesvolle business steunt op een sterke concurrentiestrategie. Meer klanten en een betere klantenbinding verstevigen immers je positie ten opzichte van concurrenten. En elke ondernemer wil toch de beste prijs voor zijn dienst of product? Een korte introductie in de concurrentiestrategie volgens Porter en hoe je een generieke concurrentiestrategie kunt opstellen.
Wat is een concurrentiestrategie?
Om te starten met de korte definitie: een concurrentiestrategie is een langetermijnplan waarmee bedrijven een concurrentievoordeel proberen te halen in hun markt. Zo’n strategie moet de marktpositie van je bedrijf bestendigen of verstevigen, en levert zo meer winst op. Ze is gebaseerd op de voordelen die jij klanten kan bieden ten opzichte van je concurrenten, zoals een uniek product, een uitmuntende service of een sterk imago waarmee je een bepaalde doelgroep aanspreekt.
De concurrentiestrategie van Porter
De concurrentiestrategie van Porter - Amerikaans bedrijfseconoom en expert in concurrentiestrategieën - wordt heel vaak gebruikt door bedrijven om hun ROI en prestaties te verbeteren. Porter onderscheidt drie typologieën, die in de praktijk vaak gecombineerd worden. Zelf vindt hij dat je als bedrijf één strategie moet kiezen, om te voorkomen dat je bedrijf uit koers raakt: stuck-in-the-middle, zoals hij dat noemt.

Voordelen van een generieke concurrentiestrategie
De voordelen van een generieke concurrentiestrategie zoals die van Porter:
Je vergroot je winstmarge.
Je trekt meer klanten aan en versterkt de klantenbinding.
Je creëert meer continuïteit in de inkomstenstroom en vergroot de voorspelbaarheid van je winstmarge.
Je trekt makkelijker werknemers en investeerders aan.
Hoe stel je een concurrentiestrategie op?
Een concurrentiestrategie uittekenen begint bij een analyse van je eigen product: wat zijn de troeven ten opzichte van gelijkaardige producten, wie behoort tot je doelgroep, welke meerwaarde kun je bieden je met je service, welke prijzen hanteer je en welke marketingacties onderneem je? Breng ook je directe en indirecte concurrenten in kaart, zodat je kunt gaan benchmarken voor verschillende criteria: hoe scoor jij ten opzichte van een bepaalde concurrent op het vlak van prijs, kwaliteit, assortiment, service en marketing.
Je concurrentiestrategie ondersteunen met CRM
Een CRM als Teamleader Focus - waarin alle klanteninfo op één centrale plaats zit - is een nuttige tool in het uitwerken en toepassen van je concurrentiestrategie. Je maakt vlot segmenten,rapporten en analyses geven je inzicht in je klanten en je werkprocessen. Die concrete en gedetailleerde info helpt je bij het opstellen van een onderbouwde strategie.
Wil je onze CRM- en work management software zelf proberen? Dat kan twee weken gratis, zonder credit card of verplichtingen.
Wil je je verder verdiepen in business development, pricing of een ander topic? Download hier onze e-books, met het beste uit Agency Life, aangevuld met theorie, oefeningen en lees- en luistertips.