Header Detail 1240x533 CRM Strategie

Je CRM-strategie bepaalt hoe je bedrijf met klanten en andere contacten wil omgaan, zowel op het vlak van service en verkoop, als met de marketing die je voert. Pak je het goed aan, dan zorg je voor tevreden, loyale klanten en zal je uiteindelijk meer verkopen. Op zoek naar een voorbeeld van een CRM-strategie? Zo begin je eraan.

Het doel van je CRM-strategie

Klantgegevens bewaren en opslaan, leads contacteren, klanten vooruit helpen nadat ze iets bij je kochten, … elk bedrijf doet het. En vaak gebeurt dat op een bepaalde manier, zonder dat die werkwijze ooit op papier werd vastgelegd. In zekere zin heeft elk bedrijf dus een soort basic CRM-strategie.

Wil je die strategie verder gaan uittekenen, vraag je dan eerst en vooral af wat je ermee wil bereiken. Mik je op een hogere klanttevredenheid, wil je de klantenbinding verbeteren of wil je meer verkoopkansen omzetten in reële verkopen?

Vragen die je strategie moet beantwoorden

Elke doelstelling kan je vervolgens opsplitsen in deelvragen die samen je strategie gaan bepalen. Is het je ambitie om meer omzet te halen uit je bestaande klanten, dan kan je je bijvoorbeeld afvragen welke klanten de meest rendabele zijn, welke andere producten en diensten je hen kan aanbieden en hoe je de dienstverlening naar die klanten kan verbeteren.
Wil je vooral nieuwe klanten aantrekken, bepaal dan wie die nieuwe klanten zijn, hoe je ze wil bereiken en wat je daarin wil investeren.

De juiste tools to the rescue

CRM begint altijd bij een uitstekend beheer van je klantgegevens. Het systeem waarmee je die informatie gaat opslaan, toegankelijk maken voor collega’s en gaat inzetten voor marketingdoeleinden speelt dus een belangrijke rol bij het uittekenen van je CRM-strategie. Met de juiste CRM-tool kan je uitdagingen zoals ontbrekende en onnauwkeurige gegevens, een gebrek aan overzicht of analysemogelijkheden meestal vrij makkelijk oplossen. Kortom, weet wat je nodig hebt en zoek een softwarepakket dat daar zo goed mogelijk op inspeelt.

Voorbeeld van een CRM-strategie

Eens je weet hoe je een plan opstelt voor je CRM-strategie, kan je het aan de hand van dit voorbeeld verder uitwerken.

  1. Je missie
    Wat zijn je kernactiviteiten, welke normen en waarden wil je uitdragen naar de buitenwereld?

  2. Je doelstellingen
    Wat wil je concreet bereiken? Bijvoorbeeld: 20% meer verkopen dan vorig jaar.

  3. Je strategie: welke tools en processen ga je inzetten?
    Kan je klanten beter bedienen door een deel van de workflow te automatiseren? Hoe verzamel je de nodige info om beter in te spelen op de behoeften van je klanten? Op welke manier kan je gerichter communiceren? Hoe organiseer je de feedback op je service?

  4. Vertaal je strategie naar acties voor elke medewerker
    Maak je strategie concreet door acties per departement of per medewerker te definiëren.

Probeer ons CRM pakket nu 14 dagen gratis!

Benieuwd naar de functionaliteiten en het effect van het Teamleader CRM systeem? Probeer het dan twee weken gratis uit! Zo heb je voldoende tijd om te bekijken of het systeem van toegevoegde waarde voor je is. Na de proefperiode zit je nergens aan vast.

Lees meer

Klantendata