Header Detail 1240x533 CR Mvs ERP

CRM vs. ERP

Beide vaktermen zijn afkortingen. ERP staat voor Enterprise Rersource Planning, kortweg het stroomlijnen van de bedrijfsprocessen. CRM is kort voor Customer Relationship Management of klantenbeheer in de ruimste zin. Om dat onderscheid duidelijk te maken, beschrijven we kort CRM vs. ERP:

CRM

CRM is het opbouwen en onderhouden van klantenrelaties. Daarbij zijn de klantenservice, maar ook de marketing- en salesafdeling van een bedrijf betrokken. CRM richt zich immers op de opvolging van klanten - of leads - vanaf het allereerste contact tot na de verkoop. Bedrijven proberen daarbij zo veel mogelijk gegevens te verzamelen over hun klanten. Het doel: klanten leren kennen, zodat ze hen een uitstekende service kunnen geven, cross- en upsellmogelijkheden creëren en meer verkopen.

ERP

ERP richt zich op de bedrijfsprocessen en probeert die waar mogelijk te stroomlijnen, te automatiseren en efficiënter te maken. Minder fouten in de facturatie, snellere offertes, een vlottere afhandeling van bestellingen, … Omdat die processen vaak een impact hebben op elkaar, bekijkt ERP het geheel van die processen. CRM, de opvolging van klanten, is er een onderdeel van.

CRM Ziele

Het verschil tussen ERP en CRM

In beide gevallen gaat het dus om een manier om slimmer, efficiënter en productiever te werken. Software speelt daarbij een belangrijke rol. Vandaar dat ERP en CRM vaak gebruikt worden om de tools aan te duiden die bedrijven hiervoor gebruiken. Het verschil tussen ERP en CRM is in dat geval wat je ermee beheert. Een CRM-systeem is gemaakt om klanten - en de processen die daarmee te maken hebben - te beheren, ERP-software integreert de hele businessflow in één tool.

Hoe helpen ERP en CRM je business vooruit?

Een work management tool als Teamleader integreert ERP en CRM in één systeem. Meer dan 12.000 ondernemers - van schrijnwerkers tot creatieve agency’s - gebruiken die om te verkopen, te factureren en hun werk te organiseren, op één centrale plek.

Dat levert ze tal van voordelen op:

  • Ze werken efficiënter en besparen zo tijd en kosten.

  • Processen zoals facturatie, offertes maken, … vragen (veel) minder manueel werk en zijn daardoor minder foutgevoelig.

  • Klanten krijgen een betere service, waardoor de klantloyaliteit verbetert.

  • Verkoopkansen worden beter opgevolgd, zodat bedrijven sneller en meer verkopen.

  • Ondernemers krijgen meer inzicht in hun business en maken betere beslissingen over de toekomst van hun bedrijf.

  • Het werk wordt makkelijker en aangenamer voor werknemers, waardoor ze gelukkiger en productiever zijn.

Probeer ons Teamleader nu 14 dagen gratis!

Benieuwd naar de functionaliteiten en het effect van Teamleader? Probeer het dan twee weken gratis uit! Zo heb je voldoende tijd om te bekijken of het systeem van toegevoegde waarde voor je is. Na de proefperiode zit je nergens aan vast.