
Digitaliseren is een must, in iedere sector. Wij hebben gepraat met onze klanten, hoe zij digitalisering ervaren. Benieuwd hoe de ondernemers hun eerste digitale stappen gezet hebben?
Het mkb maakt langzaam de overstap naar digitaal ondernemen. Niet iedere sector is daar even ver mee. Veel gehoorde argumenten zijn ‘te complex’, ‘te duur’, ‘geen tijd’ of ‘digitalisering is niets voor ons’.
Onzin natuurlijk. Digitaal ondernemen kan iedereen. Of je nu een bouwbedrijf runt, makelaar bent of een ambacht uitvoert, iedereen kan de eerste stappen naar een efficiënter bedrijfsvoering zetten. Dat is niet alleen weggelegd voor IT-leveranciers of hippe digitale agencies.
Cheyn Technics: nieuwbouw en renovatie
Cheyn Technics installeert al 15 jaar sanitair, verwarming, verlichting, elektriciteit en ventilatie bij nieuwbouw- en renovatiewerken. Ook treden ze op als totaalaannemer, waarbij ze het volledige bouwproces voor hun rekening nemen.
Eigenaar Ruben van den Bossche zag dat de bouwsector zich onder invloed van de crisis versneld moest professionaliseren. “Zelf hadden we al een goede structuur, maar helaas ook een hele hoop losse Excel-documenten. We stapten over op een allesomvattend CRM-systeem dat klantbeheer, facturatie en verkoop volledig digitaal en veel makkelijker maakt.”
“De administratie verloopt nu allemaal eenvoudiger,
meer gestroomlijnd en efficiënter.”
Het resultaat? In amper 4 jaar tijd verdubbelde Cheyns Technics zowel haar omzet als haar personeelsbestand. “Toch bleven we de administratie bolwerken zonder daar extra personeel voor aan te nemen. Het verloopt nu allemaal eenvoudiger, meer gestroomlijnd en efficiënter. En we hebben veel meer overzicht!”
SV Zulte Waregem: voetbalclub met traditie
Ook de Belgische eersteklasser Essevee liet het papieren tijdperk definitief achter zich. “Niet gemakkelijk”, geeft commercieel manager Tyas Kastelijn toe, “want sommige collega’s hadden maar weinig ervaring met computers.” Uiteindelijk ging iedereen overstag, omdat de cashflow van de club verbeterde dankzij digitale facturen. “Of omdat miscommunicatie onmogelijk werd - nu zit alles mooi in een systeem.”
“Dankzij digitalisering is er voortaan meer
tijd voor opvolging en rapportage.”
“Door de digitalisering van de administratie doen we geen dubbel werk meer en hebben we tijd voor opvolging en rapportage. Vroeger zetten we alle bestelbonnen met de hand in Excel, dan ging het door naar de kassa voor de tickets en daarna weer door naar facturatie.”
Iedereen blij en tevreden dus. Volgens Tysak zal de rest van de voetbalwereld snel volgen: “Het is natuurlijk mooi om pionier te zijn op dit gebied, maar ik denk dat alle clubs gebaat zijn bij verandering.”
WineWise: wijncursussen voor bedrijven en particulieren
Met klanten als Voka en 15 docenten is WineWise inmiddels geen onbekende naam meer in wijnland. Eigenaar Sybille Troubleyn maakte de overstap van analoog naar digitaal in 2010: “Ik praat nu altijd over de tijd voor en na onze overstap naar de digitale wereld. Eerlijk gezegd ben ik echt een computerleek, maar mijn eenmanszaak moest blijven groeien.”
Voor WineWise luidde digitalisering een hele nieuw tijdperk in: “Vroeger stak ik zoveel tijd in de administratie. Nu heb ik in een paar seconden gefactureerd en heb ik direct zicht op de omzet, openstaande bedragen en alles eigenlijk.”
“We verspillen onze tijd niet meer.
Dat is goed voor de motivatie en de agenda.”
“Als er nu een kandidaat-cursist belt zien we meteen alle gegevens in onze database en koppelen we er een mailing aan. Dankzij e-mail tracking zien we wie de e-mails opent, zodat we enkel écht geïnteresseerden opvolgen en geen tijd verspillen. Goed voor de motivatie… en de agenda!” lacht Sybille.
Confiserie Larmuseau: Gentse sneeuwballen
Confiserie Larmuseau werd bekend met ambachtelijke Gentse sneeuwballen (een Belgisch lekkernij). Een uniek streekproduct op basis van pure chocolade, boter en bloemsuiker. Het geesteskind van een familiebedrijf dat al meer dan honderd jaar bestaat.
Student-ondernemer Tanguy Serraes hielp als vertegenwoordiger van de vierde generatie het bedrijf vernieuwen. “Toen ik de zaak in 2013 overnam, hadden we niks. Geen facturatieprogramma, geen contactbeheer, laat staan opvolgingsmogelijkheden en grafieken.” En als jonge ondernemer is Tanguy alles behalve fan van administratieve rompslomp.
“Qua administratie betekent het een enorme tijdswinst.”
Hij besloot de overstap te maken naar een online CRM-platform. “Qua administratie betekent het een enorme tijdswinst: in een paar klikken heb je een volledige rapportage. Onze contacten houden we nauwgezet bij, van persoon tot bedrijf.” Als startend eigenaar is Tanguy bovendien vaak onderweg: “Met het CRM-pakket zien we hoeveel kilometer er maandelijks wordt gereden. Een hele verbetering.”
Sanitair Decock: loodgieters met ervaring
Tot slot Sanitair Decock: een loodgietersbedrijf met een indrukwekkend scala aan diensten. Volledige badkamerrenovaties en aparte nieuwbouw-installaties zijn hun ding. Ook voor hen was digitalisering niet vanzelfsprekend, maar wel een stap vooruit.
“Continu correcties, veel frustratie en tijdverlies.
Dat is nu niet langer aan de orde.”
“Facturatie was, zonder dat we het ons voorheen écht beseft hebben, werkelijk een ramp. Continu correcties, veel frustratie en tijdverlies. Op een gegeven moment zijn we op zoek gegaan naar betere alternatieven”, vertelt Jonathan Decock, oprichter.
“Nu ziet de klant de status van het project en weten partners wat er van hen verwacht wordt. Zo is er nooit onduidelijkheid”, zegt projectmanager Jeroen Balduyck.
En de frustratie rondom facturatie? “Die bestaat niet langer. We mailen facturen automatisch, voor oudere klanten gaat dat nog wel via de post. Dat kan ook volledig automatisch zagen we laatst, dus die service nemen we er binnenkort bij.”
Digitalisering voor alle ondernemingen, van klein tot groot.
Wie dacht dat digitalisering alleen is weggelegd voor hippe reclamebureaus heeft het mis. Iedere dag ondervinden kleine en grote ondernemingen in elke sector de voordelen van digitaal werken.
De overstap niet maken is een gemiste kans. Zeker als je even stilstaat bij het feit hoeveel keus de consument tegenwoordig heeft. Klanten wachten niet totdat jij meegaat met de ontwikkelingen - zij zullen dan eerder naar de concurrent overstappen. Achterblijven is dus geen optie. En als anderen het kunnen, kun jij het toch zeker ook?!
Benieuwd hoe Teamleader jouw digitaal verhaal kan ondersteunen? Probeer het zelf!
{{cta('d1807a71-94f8-4b92-b3f4-ac91dd88edc2','justifycenter')}}