Klantloyaliteit opbouwen, een kunst die je helpt verkopen

Vraag: hoeveel van je marketingbudget besteed je aan klantloyaliteit en wat gaat er naar het aantrekken van nieuwe klanten? Veel bedrijven richten hun aandacht vooral op het tweede, terwijl trouwe klanten heel vaak voor het grootste deel van de omzet zorgen. Wie meer wil verkopen, doet er daarom goed aan zijn klantloyaliteit te verhogen.

Wat is klantloyaliteit precies? En hoe kan je de klantloyaliteit meten? Een korte introductie in de kunst van klantenbinding.

Wat is klantloyaliteit?

Customer loyalty of klantloyaliteit is de mate waarin klanten trouw zijn aan je producten, diensten of merk. Hoe groter de betrokkenheid van klanten, hoe kleiner de kans dat ze ooit voor een ander merk zullen kiezen vanwege een betere prijs of een snellere beschikbaarheid. Loyale klanten zorgen dus voor herhaalaankopen en dat maakt ze voor marketeers zo interessant. Nieuwe klanten werven kost immers tijd, energie en vaak een flinke marketinginvestering. Mensen die al overtuigd zijn van de waarde van je service of product, hebben vaak enkel nog een klein zetje nodig.

Hogere klantloyaliteit, meer omzet?

Een hogere klantloyaliteit zorgt er zo voor dat je meer verkoopt, terwijl je minder moet investeren in marketingacties en de opvolging van leads. Trouwe klanten worden bovendien vaak ambassadeurs, die op hun beurt nieuwe klanten aanbrengen. Een aspect dat je niet mag onderschatten, want consumenten baseren zich steeds vaker op reviews en aanbevelingen van anderen voor ze een aankoop doen. Misschien is mond-tot-mondreclame vandaag zelfs de meest effectieve manier om aan marketing te doen, met dank aan het internet en social media.

Hoe je klantloyaliteit verhogen

Voor je inzet op klantenbinding op lange termijn, moet de basis goed zitten: een sterke service of product, met een marktconforme prijs en een uitstekende klantenservice. De klantloyaliteit verhogen kan vervolgens op drie niveaus: financieel, sociaal of structureel.

  • Financiële klantenbinding: met kortingen, beloningen en andere persoonlijke aanbiedingen probeer je klanten op langere termijn aan je te binden.
  • Sociale of emotionele klantenbinding: de manier waarop je communiceert met klanten - van branding en merkbeleving tot het rechtstreekse contact met de klantenservice of andere medewerkers - zorgt ervoor dat ze zich betrokken voelen bij je merk of bedrijf.
  • Structurele klantenbinding: realiseer je door service of producten te bieden op maat van je klanten, met een unieke toegevoegde waarde of in de vorm van een abonnement of contract.

Probeer ons crm-pakket nu 14 dagen gratis!

Benieuwd naar de functionaliteiten en het effect van het Teamleader crm-systeem? Probeer het dan twee weken gratis uit! Zo heb je voldoende tijd om te bekijken of het systeem van toegevoegde waarde voor je is. Na de proefperiode zit je nergens aan vast.

Geschreven door Robin Van Cleemput

Gerelateerde blogposts