Hoe voelt het mkb zich nu?

Hybride economie, doorgedreven digitalisering, investeren of financiële reserves opbouwen,... Allemaal dingen waar het mkb de afgelopen twee jaar zijn handen aan vol had. Wij gingen kijken hoe ondernemers daarmee omgingen en vroegen ook aan 5 experts wat hun bevindingen zijn. Want hoe voelt het mkb zich nu?

Wij schreven er een heel ebook over en de afgelopen weken gingen wij telkens dieper in op een bepaald onderwerp daaruit. In deze blog verzamelen we nog een keer de belangrijkste inzichten die mkb’ers hebben meegenomen door te werken in een nooit eerder geziene gezondheidscrisis.

Het mkb-gevoel nu 

Hoe zetten Nederlands mkb'ers de weg naar herstel in? Wij vroegen hoe ondernemers twee jaar crisis hebben beleefd en polsten bij 5 experts om een blik te werpen op de toekkomst. 

Als wordt gevraagd van welke aspecten van de crisis mkb’ers in de zakelijke dienstverlening het meest hebben geleerd, worden inzichten in de financiële resultaten en inkomsten het vaakst genoemd. Daarop volgt de impact op de work-life balance (44%), de ervaringen met hybride werken (38%) en de effecten van corona op de bedrijfscultuur (38%). Bijna een derde zegt het meeste te hebben geleerd over de digitalisering van hun bedrijf, die door corona versneld vorm heeft gekregen. 31% heeft het meeste opgestoken over het belang van het geestelijke welzijn van hun medewerkers en bijna één op de vijf mkb’ers zegt dat zij door het aanpassen aan de nieuwe omstandigheden waardevolle inzichten hebben verkregen over het personeelsbeleid en de meerwaarde van een sterke interne cultuur.

Inzicht in financiële resultaten

Het belang van inzicht in je financiën, of cash flow management, was de grootste eye opener voor bijna de helft van de mkb’ers in de zakelijke dienstverlening. Het verlies aan inkomsten dat gepaard ging met de start van de pandemie, samen met de tijd die bij veel bedrijven vrij kwam – gedaan met forenzen! – vormden gelegenheid voor mkb’ers om hun kosten en processen in kaart te brengen.

Het is duidelijk gebleken dat het verzamelen en analyseren van bedrijfsdata een belangrijke basis is voor adequate besluitvorming. 4 op de 10 ondernemers vindt dat dan ook een belangrijke voorwaarde voor groei. Maar inzichten in financiën zorgen op hun beurt ook voor flexibiliteit, omdat je op elk moment weet hoe je ervoor staat, en wat je je kunt permitteren.

Hybride werken & work-life balance

Dat je je geldzaken maar beter op orde hebt, was geen baanbrekende, nieuwe informatie. De thuiswerkplek daarentegen, en of mensen daar wel efficiënt zouden kunnen werken, dat was in maart 2020 best nog wel een abstract idee. Ondertussen is working from home volledig ingeburgerd en spreken we van een hybride economie. Die afwisseling van werkplekken – soms thuis, soms op kantoor – zorgde voor meer productiviteit bij werknemers en verbeterde de work-life balance.

Wat wel een uitdaging bleek, was in verbinding blijven. Essentieel daarin zijn digitale tools. Enerzijds communicatiemiddelen om gemakkelijk met elkaar in contact te blijven, en anderzijds tools voor je work management. Want die technologie helpt medewerkers om productief te blijven en óók op afstand met elkaar samen te werken, ongeacht de locatie waar zij zich bevinden.

Digitalisering

Doorgedreven digitalisering sluit natuurlijk naadloos aan bij die hybride economie. Want de juiste technologische ondersteuning is een voorwaarde om hybride werken te doen slagen. Juist omdát mensen van de ene op de andere dag thuis moesten blijven, werden ondernemers gedwongen om in te zetten op digitalisering, en die kwam zo in een stroomversnelling.

De gemiddelde mkb-ondernemer is dan wel zeer creatief, soms doet hij of zij de dingen toch graag zoals die altijd gedaan werden. De crisis bracht dus een zinvolle mentaliteitsshift teweeg. Vergaderen moest ineens online en dat bleek veel efficiënter. Opvolging van project management moest gestroomlijnd worden nu niet iedereen samen op kantoor werkt. En er moest meer inzicht komen in de financiële huishouding door alle weggevallen inkomsten.

Zonder corona was die omschakeling wellicht nooit zo snel gebeurd.

Bedrijfscultuur & personeelbeleid

Die nieuwe digitale, remote werkomgeving is niet meer weg te denken, maar laat de HR-afdeling van menig bedrijf wel peentjes zweten. Bovenop de crisis (of als gevolg daarvan) is er een race for talent aan de gang: nieuw personeel is schaars. Mkb’ers gaven aan de afgelopen twee jaar extra budget vrij te hebben gemaakt voor het verbeteren van de interne bedrijfscultuur en het personeelsbeleid om het bestaande personeel beter te kunnen behouden. Bijna de helft van de ondernemers is zich door de coronacrisis ook meer bewust hoe belangrijk het is om een hecht team te hebben met medewerkers die voor elkaar klaarstaan.

Als je nieuw talent wil werven en aan je bedrijf wil binden, geldt ook dat juist jonge professionals het liefst werken in een moderne en dynamische werkomgeving, met korte lijnen en met gebruiksvriendelijke tools en software. Zo voelen medewerkers zich geruggesteund en blijven ze gemotiveerd.

Wat nu?

Wil jij hybride werken doen slagen? Je personeel motiveren, je bedrijfscultuur bewaken, een streepje voor hebben in de race for talent en ook nog eens het overzicht bewaren in je financiële huishouding? Daar kunnen wij je bij helpen! Benieuwd hoe dat eruit ziet? Probeer Teamleader Focus 14 dagen gratis. Je hoeft geen credit card-gegevens achter te laten. Toch niet je ding? Dan stop je er gewoon mee. Makkelijker kan bijna niet.

  • 11/08/2022
  • Laatst gewijzigd op 19/07/2023

Gerelateerde blogposts