Header Detail 1240x533 Geheimsalespitch

Het geheim van een goede sales pitch

Een goede sales pitch is de basis van een succesvol verkooptraject. Het maakt helder wat je verkoopt en wat je daarmee oplost voor je klanten. Soms in enkele zinnen, soms met een uitgebreidere presentatie. Wat is een sales pitch precies? Deze voorbeelden maken het duidelijk én zijn een houvast voor wie zelf een goede sales pitch wil schrijven.

Wat is een sales pitch?

Een inspirerende oneliner, een herkenbaar verhaal over hoe jij klanten helpt of een script voor een telefonische pitch. Sales pitches vind je in verschillende vormen, maar meestal zijn ze kort, krachtig en to the point.

Een sales pitch vertelt op een heldere, gevatte manier welke service of producten je verkoopt en hoe jij een meerwaarde biedt aan je klanten. Zo biedt het een aanknopingspunt voor een gesprek. Geen toverspreuk waarmee je elke product in een mum van tijd aan de man brengt, wel het fundament van een succesvol verkoopproces.

Snak je naar meer?

Via onderstaande link vind je blogs, e-books en video’s die de efficiëntie van je bedrijf kunnen verbeteren.

BE NL On A Roll Efficiency

Wat maakt een sales pitch succesvol? 7 tips

  1. Korter is beter
    Een sales pitch noemt men niet voor niets ook een elevator pitch: een verkoopverhaal dat je verteld krijgt terwijl je de lift neemt naar een andere verdieping. Hoe korter, hoe makkelijker je prospect je pitch zal oppikken en onthouden. De beperkte tijdsspanne dwingt je bovendien om je verhaal zo helder mogelijk te vertellen.
  2. Speel in op een probleem
    Vertrek van een probleem of situatie waarin je prospect zich herkent en wek meteen de interesse. Gebruik het als aanknopingspunt om te vertellen hoe jouw product of service een oplossing biedt. Benadruk daarbij niet de eigenschappen van je product, maar focus op de voordelen voor je klanten.
  3. Spreek klare taal
    Gebruik geen vakjargon, lange zinnen of omslachtige omschrijvingen. Vertel je verhaal zoals je het aan een vriend of kennis zou vertellen: concreet, helder en met voorbeelden die iedereen begrijpt.
  4. Gebruik harde cijfers
    Zeg niet “Met Teamleader verkoop je sneller en meer” maar wel: “Teamleader helpt je 35% sneller en 23% meer te verkopen”. Claims die je kan ondersteunen met cijfers zijn krachtiger dan vage beweringen over je product. Zet ze gericht in om je sales pitch te onderbouwen en haal ze uitsluitend uit betrouwbare bronnen.
  5. Show, don’t tell
    Eén beeld zegt meer dan duizend woorden. Gebruik als dat kan afbeeldingen om je verhaal kracht bij te zetten. Dat kan een foto zijn, een statistiek of een sterke infographic: elk beeld dat voor zich spreekt, is een meerwaarde.
  6. Eerlijk duurt het langst
    Uiteraard doe je geen uitspraken die niet kloppen. Je kan ook nóg een stap verder gaan en je prospect vertellen wat je product niet kan. Een vorm van omgekeerde psychologie, want door het openlijk te hebben over de nadelen van je product, zijn mensen geneigd je claims over de voordelen sneller te geloven.
  7. Leid je prospect naar de volgende stap
    Een goede sales pitch is het begin van een gesprek, waarin je jouw service of product verder uit de doeken kan doen. Bied je prospect daarom de kans om in te pikken op wat je vertelde. Sluit af met een call-to-action of een vraag die jullie naar de volgende fase leidt.

Lees ook: Cold emailing en prospectie e-mails: voorbeelden, tips en wat je zeker níét moet doen.

Een goede sales pitch schrijven in 5 stappen

  • 1. Vraag of probleem

    Het uitgangspunt van je sales pitch is een vraag die je beantwoordt voor je prospect. Wat is hét pijnpunt dat jouw service of product kan oplossen? Doe je research en pik in op een reëel probleem van je doelgroep.

  • 2. Oplossing

    Presenteer meteen jouw oplossing voor dat probleem. Zeg bijvoorbeeld: “De helft van alle ondernemers doet zijn administratie tijdens het weekend. Met Teamleader bespaar je 70% tijd op papierwerk.”

  • 3. Waardepropositie

    Ga niet meteen in op de kenmerken of eigenschappen van je oplossing, maar verpak ze als een voordeel. Bekijk je product vanuit het perspectief van je prospects: welk nut, welke meerwaarde heeft het voor hen?

  • 4. Feiten en cijfers

    Onderbouw je beweringen met betrouwbare feiten. Hoeveel andere klanten heb je op deze manier geholpen? Wat is hun ervaring met je service/product? Cijfers, quotes of voorbeelden uit de praktijk maken je sales pitch geloofwaardig.

  • 5. Een vraag of call-to-action

    Eindig met een open vraag of uitnodiging. “Is dit een probleem dat je herkent? Misschien kunnen we iets voor je bedrijf betekenen.” Zo brei je een vervolg aan je sales pitch.

Voorbeelden van sales pitches

Concurrentieel voordeel

Online videoplatform Vidyard benadrukt het voordeel dat het heeft ten opzichte van concurrenten. Het omschrijft zichzelf als “dé manier om verkopen vanop afstand makkelijk te maken. Van prospectie tot commercieel voorstel: maak en verstuur video’s die een persoonlijke touch geven aan elke fase van het salesproces.”

Met de troef “makkelijk verkopen vanop afstand” onderscheidt het merk zich van andere tools. Dat maakt het meteen duidelijk, vanaf de eerste zin van z’n sales pitch.

Omgekeerd redeneren

Opvallen met je sales pitch? Gooi dan het vaste stramien - probleem, oplossing, call-to-action - een keer om. Sales pitches vertrekken heel vaak van een vraag waarop je een bevestigend antwoord verwacht. “Word je wel eens geconfronteerd met …”, “Lijkt het vaak alsof …”

Twee zinnen

Een voorbeeld dat illustreert hoe kort een goede sales pitch kan zijn, is dat van Adam Goldstein, CEO en oprichter van reiswebsite Hipmunk. Hij benaderde United Airlines met een pitchline van amper twee zinnen:

“Wij kunnen uw distributiekosten verlagen. Laat me weten wie ik mag contacteren.”

Zelfverzekerd, to the point en het voordeel voor de prospect is overduidelijk.

Laat de feiten spreken

“+12.000 ondernemers in België en Nederland gebruiken Teamleader om te verkopen, te factureren en hun werk te organiseren.”

Onze eigen product pitch, die de feiten voor zich laat spreken. Het maakt duidelijk wat we doen, voor wie en gebruikt social proof om de voordelen van ons product kracht bij te zetten.

  • Ebook Sales LP Header Image On Top
    • E-book

    Optimaliseer je sales

    Sales is belangrijk voor ieder bedrijf. Of je nu de verkooptijd wil versnellen, meer leads in klanten wil converteren of meer wil verkopen: het optimaliseren van je hele verkoopproces is voor ieder bedrijf gunstig.

  • Ebook Offer LP Header Image On Top
    • E-book

    De echte waarde van een offerte

    Hoe ziet de perfecte offerte eruit? Bestaat die wel? En waar moet je allemaal op letten? In dit e-book lees je tips & tricks voor een offerte die werkt.

TL Portret Web68
Robin Van Cleemput

Robin heeft in de jaren dat hij bij Teamleader werkt verschillende rollen gespeeld: die van copywriter, contentmanager en brandmarketeer. Op dit moment is hij de all-round creatieveling die concepten bedenkt, campagnes co-creëert en zowel lange als korte teksten schrijft. Ook hanteert hij vaak de microfoon op Teamleader-evenementen, en gelooft hij vurig in 'Lazy-Smart' als religie. Praat met hem over content marketing, vechtsporten en goede muziek. En neem een IPA mee, want Robin is minstens voor een kwart hipster.

Meer artikelen van Robin Van Cleemput