ClimaTronix: "Dankzij Teamleader heb ik meer controle over mijn bedrijf, met minder werk"

Wie? Tomas Van De Vijver, oprichter/zaakvoerder
Wat? Installatie van warmtepompen, airconditioning en klimaatkamers
Teamleader sinds? 2016
Grootste uitdaging? Eén vlotte flow maken van verkoop, administratie en installatie

Tomas begon zijn bedrijf thuis in de garage. Computers, auto’s, gsm’s, medicijnen,…: ze moeten allemaal getest worden op temperatuur en vochtigheid. ClimaTronix bouwt de klimaatkamers waar die tests gebeuren. Die kamers zijn eigenlijk gesofisticeerde versies van warmtepompen en airconditioning. ClimaTronix stortte zich ook op die markt, die vandaag goed is voor 90 procent van de bedrijfsactiviteiten.

'Geniaal in zijn eenvoud'

Het bedrijf dat Tomas uit de grond stampte, is vandaag al acht medewerkers sterk. “Vroeger was ik de secretaresse, de verkoper, de technieker, het manusje-van-alles. Door de sterke groei van ons bedrijf en onze sector lukt dat natuurlijk niet meer alleen, en is het bedrijf gegroeid met meer personeel.”

Ik deed alles alleen in het begin, het was niet gemakkelijk om dingen los te laten en te delegeren. Dankzij Teamleader heb ik toch nog controle over mijn bedrijf. Nu moet ik niet meer zelf op veel te omslachtige manieren offertes maken, maar moet ik ze gewoon snel nog even nakijken voor ik ze verzend. Dat bespaart me heel veel werk.”

Tomas viel vooral voor de eenvoud van Teamleader. “Ik ben iemand die zaken graag eenvoudiger maakt. Hoe simpeler, hoe gemakkelijker. Als je niet mee bent met die evolutie, dan val je van de trein. Ik zeg dat zelfs tegen mijn concurrenten: een offerte maken voor twee onderdelen, dat doe ik gewoon ter plekke in Teamleader wanneer de klant de vraag stelt. Daar ga ik niet speciaal terug voor naar kantoor, daar ga ik niemand meer voor bellen. Het is zo eenvoudig om een project aan te maken of een offerte op te stellen in Teamleader. Ik zocht die eenvoud.”

“Teamleader is onderweg met ons meegegroeid. In het begin was het heel simpel. Dan vroeg ik om een bepaalde feature te integreren om de tool verder te verbeteren. Dan klonk het: ‘Oh, maar die feature hebben we al. Wacht, we zullen hem vrijgeven voor jou.’ Teamleader deed dat heel bewust, om het ons niet moeilijker te maken dan nodig. Dat vind ik geniaal.”

‘De volledige ketting zit in Teamleader’

“Iedereen bij ClimaTronix gebruikt Teamleader”, legt Tomas uit. “De techniekers op de werkvloer krijgen via Teamleader werkbonnen mee als ze een interventie moeten doen of een bestaan project afwerken. Hun werkuren worden geregistreerd, de stukken die ze gebruiken worden geregistreerd. Maar het begint allemaal met de telefoons die binnenkomen via Teamleader. Iemand neemt de call aan, daar wordt meteen een deal van gemaakt en na een bezoek wordt daar een offerte aan gekoppeld.”

“Sinds corona worden offertes ook vlotter online getekend, merk ik. Teamleader maakt dan automatisch een bestelbon aan, aan bestelling voor materiaal vertrekt naar onze leveranciers en het project gaat rechtstreeks in onze planning. De volledige ketting– verkoop, administratie, installatie – zit in Teamleader, tot en met de facturatie.”

Nieuwe aanwervingen durven de groei al eens te vertragen. Bij ClimaTronix lost Teamleader dat probleem volgens Tomas op. “Teamleader maakt het eenvoudiger om nieuwe mensen mee op te nemen in onze flow. Ze gaan heel even moeten zoeken, maar door de eenvoud van de tool zijn ze er snel mee weg. Als ik mijn installateurs nu een papieren werkbon meegeven, zouden ze eens goed lachen.”

‘Nooit nog Post-its plakken’

Teamleader is ondertussen ook het geheugen van ClimaTronix geworden, zegt Tomas. “Je kunt nog het beste geheugen hebben, op piekmomenten durft iedereen wel eens iets vergeten. Dankzij Teamleader heb ik al lang geen Post-its meer op mijn bureau moeten plakken.”

“Elk project heeft milestones. In elke fase zitten vaste taken. Zo kunnen we nooit vergeten om toestellen te bestellen, zo gaan we nooit een werf opstarten voor de toestellen geleverd zijn, zo versturen we facturen altijd op tijd en volgen we betalingen altijd op.”

Tomas merkt dat Teamleader er zelfs voor zorgt dat facturen zelden of nooit nog blijven openstaan. Integendeel zelfs. “Als ik op een avond of op een zondagmiddag de facturen nakijk en uitstuur, zie ik vaak een half uur later – wanneer ik nog volop bezig ben - de eerste betaling al binnenkomen. Vroeger werden facturen nooit zo snel betaald.”

Geschreven door Robin Van Cleemput
  • 28/07/2021
  • Laatst gewijzigd op 12/02/2024

Gerelateerde blogposts