Moeten grootse agencies groot zijn?

Op Work Smarter, ons jaarlijks ondernemersevent, wordt wel eens tegen heilige huisjes geschopt. “Als je het leuk wil houden in je agency, ben je best met minder dan 20”, vertelde Tijs de Boeck tijdens ons growth panel. “The sky is the limit wat aantal mensen betreft”, counterde Sandra Beelaert. Een gesprek over schaalvoordelen en -nadelen, kwantumsprongen en bedrijfscultuur.

7, 11, 15 en 20. Zo veel mensen werken er in de agencies van Sandra Beelaert (Marketing FIZZ), Tijs De Boeck (Open Up Media), Jelle Van den Bergh (Wieni) en Jeroen Buggenhoudt (Conversal). Maar groeien is veel meer dan ongelimiteerde growth in numbers. Van de voor- en nadelen tot de impact op je teams: ons panel dook in the rabbit hole van de groei.

Een rekbaar begrip

De definitie van groei is voor elk van de Work Smarter-panelleden anders, maar over één ding zijn ze het allemaal eens: leuk en kwalitatief werk primeren, én een langdurige band met je klant. Jelle: “Wij willen vooral meer en langer voor klanten werken. Een hogere lifetime value is daarom een belangrijke groeimetric.” Sandra sluit zich daarbij aan: “Wij definiëren onze marketingdoelen altijd op lange termijn. We doen zo weinig mogelijk kleine projecten.”

“Groei is belangrijk, maar niet ten koste van je mensen"

Tijs vertelt dat zijn bedrijf qua omzet elk jaar een ambitieuzer target heeft. “Maar eigenlijk is dat bijzaak: het mag niet ten koste gaan van het werkplezier.” Jeroen knikt. “Iedereen heeft al woelige periodes meegemaakt, maar als de gezondheid van je medewerkers of de teamsfeer eronder beginnen te lijden, moet je ingrijpen. Groei is belangrijk, maar niet ten koste van je mensen.”

De kwantumsprong

Elk bedrijf heeft een omslagpunt van in het bedrijf. Je moet je teams leren vertrouwen.” Ook voor Thijs was dat een zoekproces: “Ik was zaakvoerder samen met een partner, en wij konden aanvankelijk ook moeilijk loslaten. Maar het is ons toch gelukt.”

Bij de kwantumsprong hoort wat klantencoaching. Jeroen: “Klanten die van bij het begin aan boord zijn, zijn vaak nogal aan je gehecht. Ze willen de zaakvoerder persoonlijk spreken, en dan nog het liefste om 23u ‘s avonds. Ook hun moet je leren om los te laten. Ondertussen willen onze nieuwe klanten al lang niet meer met mij persoonlijk spreken, maar met de PM of teamleider. Als ik dan toch bijspring, wordt dat dubbel zo hard gewaardeerd.”

Beslissingen durven nemen: ook dat maakt deel uit van de kwantumsprong. Jelle: “Wij hadden een grote klant die de komende jaren een hoop projecten wilde doen samen. Daarvoor hebben we bewust kleinere klanten opzijgezet. Resultaat: een pak minder overhead. Dat durf je niet altijd als bedrijf, maar het heeft ons wel veel opgeleverd: kwalitatief zijn we boven onszelf uitgestegen.”

De 8 groeipijnen van Thomas Joos

Niet alleen op Work Smarter 2022, maar ook in 2021 werden dingen gezegd over groeien. Een erg gesmaakte presentatie was die van Thomas Joos, founder en CEO van Hypernova en oprichter van Creative Leaders. Dit waren de acht groeipijnen in zijn bedrijf. Herken jij ze?

  1. Je werkt ‘dubbele’ uren en hebt altijd tijd tekort
  2. Je hebt plots moeite om projecten op tijd af te werken
  3. Mensen werken niet meer zo enthousiast mee als in het begin
  4. Je hebt je rol als oprichter niet goed afgebakend
  5. Je belooft kwaliteit, maar kunt het niet waarmaken
  6. Je haalt je doelstellingen niet, maar weet niet waarom
  7. Informatie moet vaak herhaald worden voor het doordringt
  8. Mensen werken naast elkaar

Benieuwd hoe Thomas leerde van alle builen en blauwe plekken die hij in zijn carrière opliep? Herbekijk hier zijn keynote en kom te weten hoe je zijn acht groeipijnen bestrijdt.

Wat staat er op deze pagina?
  • 09/09/2022
  • Laatst gewijzigd op 19/03/2024

Gerelateerde blogposts