Wat is een lead?

Een lead is iemand die interesse toont in jouw product of dienst. Het is een potentiële klant die bijvoorbeeld via een webformulier op je website heeft aangegeven interesse te hebben in jouw product of dienst.

Een lead staat aan het begin van het verkooptraject: het eerste contactmoment heeft plaatsgevonden en nu is het een kwestie van opvolgen.

Wat doe ik met een lead?

Het Engelse werkwoord ‘to lead’ kan vertaald worden naar ‘voorwaarts begeleiden’. Dat is ook de bedoeling: je begeleidt de lead als het ware door jouw verkooptraject. Je geeft hem op het juiste moment de benodigde informatie. Dat kun je niet alleen. De juiste sales tools, zoals verkoop software helpt je hierbij.

Door in contact te blijven met je leads (met behulp van je CRM systeem is dit een eitje), leer je hen steeds beter kennen. Jouw sales tool houdt je leads door het gehele verkooptraject nauwlettend in de gaten. Dit maakt het mogelijk om op het juiste moment de offerte te versturen bijvoorbeeld. Zodra de klant in de laatste fase van de customer journey zit en alleen nog overtuigd hoeft te worden, wordt de lead een prospect genoemd.

Waar vind ik mijn leads?

Leadgeneratie is niet gemakkelijk. Een veelgebruikte methode is inbound marketing. Door informatie aan te bieden waar leads interesse in hebben, bijvoorbeeld in de vorm van een e-book, kun je weer informatie van de lead vragen, bijvoorbeeld zijn contactgegevens. De e-books en andere content verspreid je via je blog, social media en online advertising. De lead klikt op de aanbieding, jij ontvangt hem op een zogeheten landingspagina waar hij een formulier invult (dit zijn de contactgegevens) en dan ontvangt hij automatisch de informatie. De lead “verzorg” je enige tijd middels een e-mailcampagne of op welke manier dan ook, tot hij content begint te lezen die verder in de salesfunnel zit. Deze leads zitten in de zogeheten sales pipeline en hun waarde opgeteld is je sales forecast. Al deze informatie houdt een sales tool voor jou bij. Wanneer het lijkt alsof de lead klaar is voor een koopbeslissing, kan het salesteam hem telefonisch benaderen en hem het laatste zetje geven om te kiezen voor jouw product of dienst. De volgende stap? De offerte opstellen met een offerteprogramma, zo houd je ook weer automatisch bij hoeveel omzet er in de sales pipeline zit. Dit verkooptraject organiseer je het best met sales software in combinatie met een offerteprogramma.

Ontdek hoe jij slimmer kan werken met Teamleader

Wil je meteen starten? Probeer Teamleader 14 dagen gratis.

Probeer nu gratis