Hoe werkt VoIP?

VoIP staat voor Voice over Internet Protocol en biedt een oplossing voor zakelijk bellen. De telefoonrekening van bedrijven met meerdere werknemers kan al gauw hoog oplopen. Ook is het een flinke klus om een telefooncentrale aan te leggen. De oplossing is simpel: bellen via internet.

Vergelijk VoIP met Skype, waarbij je ook via internet met iemand spreekt. In het geval van VoIP gaat dit zonder account of speciale software. VoIP is bellen via internet, maar werkt wel met een telefoonnummer dat je eraan koppelt. Dat betekent dat de beller vanaf een vast nummer lijkt te bellen en de gebelde gewoon gebeld wordt op zijn telefoonnummer. Zo kun je altijd en overal bellen vanaf een vast, zakelijk nummer naar klanten, prospects of leveranciers. De kosten voor zakelijke telefonie blijven zo gemakkelijk binnen de perken.

De voordelen van VoIP

Het grootste voordeel van VoIP telefonie voor het mkb is (behalve het voordelige kostenplaatje) dat inkomende oproepen automatisch gekoppeld kunnen worden aan contactinformatie in het CRM systeem en dat je in één klik een contact uit je CRM kan bellen. Zo hoeft de contactpersoon nooit zijn verhaal twee keer of zelfs nog vaker te vertellen: iedere medewerker heeft alle informatie direct bij de hand.

Voor VoIP heb je geen telefoon meer nodig om te bellen, je belt gewoon via het internet op je computer, laptop, tablet of smartphone. Bij Teamleader werken we met VoIP software van Twilio, maar er is ook andere software aan te koppelen.

VoIP van Teamleader

  • Je hoeft als ondernemer niet zowel een telefoonnetwerk als een datanetwerk aan te (laten) leggen. Een goede internetverbinding is voldoende.

  • Het aantal telefoongesprekken die tegelijkertijd kunnen plaatsvinden via het netwerk is onbeperkt. Bij fysieke telefoons ben je beperkt tot het aantal telefoons, deze ga je niet oneindig aansluiten.

  • Ook handig met thuiswerken: je hebt geen fysieke telefoon meer nodig om te kunnen bellen vanaf het kantoornummer. Dit scheelt ook veel ruimte en bekabeling op de werkvloer.

  • Veel VoIP aansluitingen bieden ook diensten als voicemail en doorschakeling. Zo mis je nooit een telefoontje van een klant.

Het voordeel van VoIP, bellen via internet, is tegelijkertijd ook het nadeel: zodra de internetverbinding even wegvalt, ben je ook je lijn kwijt. Gelukkig gebeurt dit anno 2017 bijna niet meer. 

Ontdek hoe jij slimmer kan werken met Teamleader

Wil je meteen starten? Probeer Teamleader 14 dagen gratis.

Probeer nu gratis